(2016) Insecten Weekaatje

Een koud maar geslaagd 39e Weekaatje!

Vrijdag 13 mei kwamen er een record aantal deelnemers naar het kampterrein bij FC Aalsmeer. 271 kinderen en 53 leiders, en nog eens 35 andere medewerkers waren present bij het Insecten Weekaatje.

Lieveheersbeestjes, rupsen, torren, sprinkhanen, libellen, en nog een heleboel andere, leuk verklede kinderen gingen eerst per groep op de foto en konden daarna door de poort voorgesteld worden aan ouders en andere belangstellenden.

Nadat er afscheid genomen was, gingen de deelnemers een 12 tal spelletjes doen. Er werden allerlei spelletjes, zoals zaklopen, autobandenrace, hoepelspel, estafette. Alle kinderen hadden veel adrenaline en de spelletjes werden dan ook héél fanatiek gespeeld. Na 12 ronden was het voor de jongste kinderen, de A groepen, tijd om naar bed te gaan. De oudere groepen, de B groepen, mochten nog een spooktocht lopen. Sommigen vonden het te eng om mee te gaan, en konden gewoon in de kantine blijven wachten. Anderen vonden het lekker spannend. In een donkere kleedkamer werd er een spookverhaal verteld. Af en toe ging er een licht aan en kwam er een aanwijzing in beeld. Op de route waren een paar schrikpunten gezet, en ergens in de sloot lag een duiker te wachten. Met veel gegil, maar ook met veel gelach werd de spooktocht afgewerkt. En daarna was het ook voor de oudere groepen tijd om naar bed te gaan. Een koude nacht volgde.

Op de zaterdag gingen alle groepen een speurtocht lopen naar het Stokkeland. Onderweg waren er diverse foto’s en vragen. Op het Stokkeland wachtte een lunch voor iedereen. Daarna was er in het centrum van Aalsmeer een vossenjacht. Ruim 30 verklede personen gingen op pad. De kinderen hadden een lijst waarop ze stempels moesten verzamelen van alle vossen. Tussendoor werd er limo geschonken door de keukenstaf.

Daarna kreeg iedereen nog een ijsje op het Stokkeland en ging iedereen snel terug naar het kampterrein. Even bijkomen van deze lange tocht. ’s Avonds was er een disco. Héél veel kinderen waren netjes in een wit shirt gekomen, wat een leuk gezicht was. Ook hier weer een spel, namelijk een liedjes bingo. DJ Frits had zijn handen vol aan alle nummers. Het geluid was perfect, leuke lichteffecten, kortom de avond was zo om.

Op zondag werd er eerst een douane spel gespeeld. Veel kinderen wisten hierbij een hoop “geld” over te brengen naar een emmer. Er waren zelfs een paar groepen die alle 300 stokjes weggerend hadden. Ondertussen waren de spelen voor de 11 kamp klaar gezet. Er waren een paar spelen met water, en met het weer maakten we ons wel zorgen. Toch lieten veel kinderen niet merken dat het koud was, ze gingen vol goede moed klimmen en glijden. Om 15 uur kwamen ouders en andere belangstellenden het terrein op en konden zij nog 1 ronde zien van de spelen. Daarna ging alles naar het kampterrein waar we gezellig met elkaar konden praten onder het genot van een drankje. Helaas was er tijdens de oudermiddag een ongeluk gebeurt met een 5 jarig broertje van één van onze deelnemers. Het gaat gelukkig de goede kant op met het jongetje, maar hij heeft nog veel tijd nodig voor herstel. Op gepaste wijze heeft de organisatie de loterij afgemaakt en daarna afscheid genomen van alle bezoekers, om weer verder te gaan met het programma.

’s Avonds was er een duik in het zwembad, eerst voor de jongste groepen, want de B groepen speelden een levend bingo spel. Hierna was het ook voor de B groepen tijd om te gaan zwemmen en gingen de A groepen naar bed. Het was na dit onderdeel wel héél snel stil op het kampterrein.

Op de maandag is het programma iets rustiger. Er wordt dan een soort spelenkermis gehouden. Allemaal kleine, simpele spelletjes staan er op de tafels. Alle leiders zitten bij een spel en je kan “inzetten” met fiches om je score te verdubbelen of te verliezen. Tot aan de lunch hebben we dit spel gespeeld. Toen FC Aalsmeer zondag 1 de laatste wedstrijd ging spelen, zijn alle kinderen langs het veld gelopen om ze aan te moedigen. Het heeft geholpen, want ze hebben met een winstpartij de periodetitel binnen gesleept. De kinderen en leiders moesten verder met opruimen, want de ouders kwamen de kinderen weer ophalen.

Voorzitter Eef Niezing nam als eerste het woord en dankte onder andere de kampstaf voor de inzet, maar ook de nachtwacht, de keukenstaf en de bouwploeg werd niet vergeten.

Tot slot werd de einduitslag bekend gemaakt door de kampstaf:

B groepen:                                         A Groepen

  1. Motten                                1. Krekels
  2. Sprinkhanen                     2. Duizendpoten
  3. Oorwurmen                      3. Vuurvliegjes
  4. Vliegen                               4. Pissebedden
  5. Zilvervisjes                        5. Houtwormen
  6. Libellen                              6. Lieveheersbeestjes
  7. Torren                                7. Rupsen
  8. Fruitvliegjes                      8. Spinnen
  9. Mieren                                9. Vlinders
  10. Vlooien                              10. Wandelende takken                             
  11. Bladluizen
  12. Mestkevers                                      

De kampstaf is enorm trots op de grote groep vrijwilligers welke het mede mogelijk gemaakt hebben om er een geslaagd weekaatje van te maken. Op naar het jubileum. Volgend jaar het 40e Weekaatje.